Charakteristika lode „HYPERBOREA“
(gr. „Zem severného vetra“)
Rekonštrukcia starogréckej vojnovej námornej lode, z obdobia 500 – 490 p.n.l. Dvojradá veslica vybavená útočným baranom na prove, kombinovaná so skladacím sťažňom a oplachtením. Rýchla viacúčelová loď používaná na vojenské účely, ale aj pri ďalekých prieskumných výpravách po celej Európe. Časté plavidlo stredomorských a čiernomorských pirátov. Veslári slúžili zároveň ako bojovníci.
Taran - útočný baran na prove bol odliaty z bronzu, tvarovaný do podoby troch čepelí, ktoré zabezpečovali úspešné prerazenie a poškodenie obšívky nepriateľskej lode aj pri uhle nárazu 30 - 45°. Bola to najdôležitejšia zbraň lode, pokial sa nepodarilo prerazenie boku lode, mohli byť pri náraze a blízkom preplávaní poškodené veslá nepriateľskej lode. Taran mohol byť tiež vyrezaný z tvrdých druhov drevín, napr. dub, pobitý medeným plechom.
Dátum spustenia lode: 3. októbra 2009
Konštruktér lode: Radim Zapletal, Přerov, ČR
Dĺžka: 17 m
Šírka: 3,6 m
Ponor: 0,5 m
Výtlak: 7,5 t
Plocha plachty: 36 m2
Výška sťažňa: 8,5 m
Spôsobom pohonu: veslá – 20
rahnová plachta – 1
Materiál konštrukcie: Ľahké typy drevín - borovica, červený smrek, smrek,
smrekové dosky obšívky boli kvôli dnešným vyšším nárokom na bezpečnosť nahradené voduvzdornou lodiarskou preglejkou.
Dobová posádka: 22-25
Súčasná kapacita ako malé plavidlo: 10 cestujúcich.
Plavidlo slúži ako plávajúce múzeum staroveku.
Ideový návrh Radima Zapletala a Jaroslava Matejku:
Nový dizajn od roku 2010:
Čierna farba bola na starovekých lodiach v skutočnosti smola, používaná na časti prichádzajúce do styku s morskou vodou.
Červená farba bola v náteroch spôsobená míniovým farbivom (oxid olova), jedným z najpoužívanejších a najlacnejších prírodných farbív v staroveku.